Chris Davies continued
Autor: Luděk Staněk | Publikováno: 01.08.2007 | Rubrika: Politika
Ilustrace
Během minulého týdne jsem dostal nezvyklé množství ohlasů na svůj poslední sloupek, ve kterém jsem si utahoval z návrhu britského europoslance za Liberální demokraty Chrise Daviese, který se rozhodl, že jediná možnost, jak zabránit tomu, abychom se všichni na planetě uvařili nebo pozabíjeli auty, je omezit jejich konstrukční rychlost na 162 km/h.

Během minulého týdne jsem dostal nezvyklé množství ohlasů na svůj poslední sloupek, ve kterém jsem si utahoval z návrhu britského europoslance za Liberální demokraty Chrise Daviese, který se rozhodl, že jediná možnost, jak zabránit tomu, abychom se všichni na planetě uvařili nebo pozabíjeli auty, je omezit jejich konstrukční rychlost na 162 km/h. Považuji tedy za nutné se k tomuhle šílenému nápadu ještě jednou vrátit a shrnout, proč jej považuji za šílený. Davies jím chce omezit množství škodlivých emisí a zároveň snížit počet mrvých na silnicích. Jeho argument je prostý: pokud je ve většině Evropy rychlostní limit 130 km/h, jsou rychlejší auta nejen nebezpečná, ale i neekologická a v podstatě nelegální, neboť jejich rychlost nelze na veřejných silnicích využít. Na první pohled to vypadá skvěle, jak mi ostatně vysvětlovalo několik čtenářů. Problém je, že celý nápad je postavený na absolutním nesmyslu. Pokud by skutečně počet mrtvých na silnicích souvisel s rychlou jízdou na dálnicích (na jiném typu silnice rychlost přes 162 km/h nemáte možnost využít, a pokud už takovou rychlostí jedete, jste stejně nebezpečný v rychlosti 162 km/h jako v rychlosti 170 km/h), pak by Německo muselo mít zdaleka nejvyšší počet mrtvých motoristů.

Problém je totiž v tom, že i když vezmete statistiku mrtvých při nehodách kvůli vysoké rychlosti, spadnou vám sem i mrtví například při střetech aut a chodců v obydlených oblastech při rychlosti 70 km/h. Což je rozhodně věc, se kterou by se mělo něco dělat, ale omezovač rychlosti tenhle problém nevyřeší. Neřeší ani problém alkoholu za volantem, nepozorného řízení a dalších důvodů, proč lidé za volantem denně umírají po celé Evropě. Ekologické hledisko také neplatí: když začaly lokomotivy spotřebovávat příliš mnoho uhlí, nikdo neomezoval konstrukční rychlost. Místo toho sedl k rýsovacímu prknu a vymyslel lokomotivu na elektřinu. A stupiditu v tom smyslu, že omezíte rychlost osobních aut, ale necháte na dálnicích kamiony (které jezdí 120 km/h bez problémů) jsem zmiňoval už minule. Osobně nemám nic proti omezením – byť kouřím, naprosto chápu, proč dává smysl omezit kouření ve veřejných prostorách. Ale pokud už mám být omezován, pak musím vědět, že omezení dává smysl a není buzerace. Povinné omezení maximální rychlosti aut pak není nic jiného než buzerace. 

Napsáno pro deník Metro