Kdysi jsem tady nachytal nějakého soudruha, který na můj blog o chronickém nedostatku bytů za komunistů, kdy na družstevní bydlení se v Praze čekalo i 16 let, zareagoval. „Ale to nebylo tak strašné, když jste na byťáku dal úředníkovi 20 tisíc korun, tak jste garsonku dostal hned.“ Vida, tak korupce komunistům vlastně nevadí, když jde o jejich šlendrián.

A všimněme si, že největší problémy a podezření bývají ohledně státních zakázek, už tradičním evergreenem jsou předražené české dálnice. To je ovšem důkaz toho, že stát neumí hospodařit, protože jeho úředníkům je jedno, jestli za konkrétní stavbu zaplatí miliard korun nebo miliardu a půl.

Nyní se přeneseme na železnici, kde se nabízí ukázkový důkaz o neschopnosti státních firem. Tak státem vlastněné ČD nakoupily soupravy Pendolino za cenu cca 1,9 milionů za jedno sedadlo (toto srovnání se běžně používá pro porovnání cen na železnici), kdežto privátní společnost Leo Express za modernější vlaky Stadler Flirt zaplatila pouze cca 1,3 miliony korun za sedadlo. Čili soukromník hospodaří efektivněji. V tomto případě nakoupil lepší kvalitu, navíc za zhruba o třetinu levnější cenu!

Vůbec masovým nástupem privátních dopravních společností na české železnice jistě dojde k podstatnému zlepšení úrovně kolejové dopravy. Soukromníci nasadí nové moderní vlaky za nižší ceny, čímž ušetří státní i krajské rozpočty. Například Jihočeský kraj již brzy vypíše výběrové řízení na provoz šumavských lokálek v okolí Volar. „Ano, určitě se toho zúčastníme, jsme schopni tam jezdit za cenu o dvacet procent nižší než je tomu nyní a s moderními soupravami,“ potvrdili zástupci další privátní železniční společnosti RegioJetu. Tím pádem padla další námitka, kterou kdysi napsal nějaký redaktor Britských listů, jestli bude pan Jančura (majitel RegioJetu) ochoten jezdit také do Okříšek. Jak je vidět, pokud mu kraje, které zajišťují regionální železniční dopravu, dají možnost, tak ano.

Prostě slušní soukromí podnikatelé dokáží hospodařit lépe než stát, důkazy jsou jasné. A proto je potřeba zlomit odpor Odborového sdružení železničářů a dalších drážních odborů, které si pozitivní změny na železnici nepřejí. Chtějí zachovat monopol Českých drah včetně starých a špinavých vlaků, protože je to pro ně pohodlné a snaží se za každou cenu zabránit konkurenci ve vstupu na koleje. To se jim však nepodaří.

Čtěte také: 

Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život

Kapitalismus se sociálními prvky je lepší než sociální stát s prvky kapitalismu

 

Levicový "filozof" Škabraha v Hyde parku pohřbíval kapitalismus. Proč se na obrazovce České televize objevují stále jen levicoví extrémisté?