Možná se někomu bude zdát, že je to obava zbytečně přehnaná, ale statistické údaje nelžou. V roce 2008, kdy ještě nebyly značky povinné, se za překročení rychlosti v obcích udělilo 43 procent všech  bodů, které řidiči v Česku dostali! Kdežto loni, kdy museli podle zákona strážníci o měření rychlosti informovat značkami, to bylo "pouze" necelých 31 procent všech bodů.

Poslání městské policie.

Vždy bylo prezentováno české veřejnosti, že městká policie, která je zřízena patřičnou obcí, bude mít za úkol chránit občany této obce a hlídat obecní (tzn. společný) majetek, jako jsou například parky, hřbitovy, různá sportoviště a ostatní obecní a soukromý majetek. Že bude ve špičkách hlídat děti při cestě do školy, vyhánět různou verbež, která obtěžuje občany na náměstích, parcích, lavičkách a pod. Dohlídne na dětská hřiště a "zamete" s feťáky, dealery drog, různými úchyláky, výtržníky, bezdomovci nebo opilci. Měl jsem představu, že budou chodit pěšky, nebo jezdit na kole do nepřístupných míst a problémových lokalit, zastaví se s občany na kus řeči a zeptají se, co je konkrétně trápí a jak to řešit.

Prachy, prachy, prachy...

Místo toho se opět rozjede obrovský byznys v podobě honby na řidiče. Jistě každý zažil nebo slyšel o strážnících, kteří vybírali pokutu za překročení rychlosti o jeden nebo dva kilometry! Obce se za ty dva roky stačily zorientovat  a začaly se vybavovat nejmodernější technikou dostupnou na českém trhu. Nezřídka měly a mají podepsané smlouvy se soukromými firmami, které jim potřebnou techniku zapůjčují a obec jim za "půjčení" platí až padesát procent z vybraných pokut! Nakolik jsou tyto kšefty průhledné a co se všechno za těmito "obchody" ukrývá, si může každý domyslet sám. Jak mně osobně řekl jeden ředitel městské policie, takové "dojení" řidičů je daleko jednodušší než např. hlídání dětí na přechodech. "A navíc, když je pokladna plná, tak i my jsme spokojeni."

Jde ještě o prevenci nebo bezpečnost na silnicích?

Dost silně o tom pochybuji. Navíc tak časté změny legislavy nejsou pro žádného z účastníků silničního provozu moc dobré. Sotva si řidič začíná zvykat na novinky, objeví se zakrátko další a nikdo neví, jak dlouho budou platit. Ostatně tento názor potvrdil i ministr dopravy Radek Šmerda, který je však už taky druhým ministrem dopravy během deseti měsíců. A tak zase přibude těch řidičů, kteří místo sledování silničního provozu, budou mít oči raději přilepené k rychloměru na palubní desce.

Nemám nic proti všem opatřením, která zvýší bezpečnost na našich silnicích. Naopak podporuji všechna opatření, která zabrání autonehodám, agresi za volantem a dalším nešvarům na našich cestách. Ale je zajímavé, že se doposud nikde neobjevila statistika, která by prokazatelně ukázala, kolik lidských životů bylo zachráněno, když se odstranily značky o začátku a konci měření rychlostí.  Když už nestačí státní policie uhlídat bezpečnost na našich cestách a musí si vypomáhat městskou policií, tak navrhuji, aby vybrané peníze z pokut nešly do obecních pokladen, ale byly přímo odvedeny státu.

Pak by se hned ukázalo, nakolik to ty naše obce a města myslely s tou naší bezpečností na cestách vážně.