Poslední průzkumy, které proběhly v den vejcobití na pražském Andělu a den následující ukazují, že ČSSD ztrácí na své popularitě a že ČSSD přestává být sexy. V obou průzkumech došlo k propadu volebních preferencí a ČSSD by se podle těchto průzkumů měla spokojit s pozicí "druhého vítěze".

Pokud se tak skutečně stane, určitě budeme svědky dalšího povolebního projevu jako v roce 2006. V případě, že ČSSD opravdu zaostane za svým hlavním politickým rivalem, troufám si dopředu tipnout, že v rozčilené a naštvané reakci šéfa Lidového domu zazní opět slova o fašistech a bezprecedentním vajíčkovém útoku zorganizovaném ODS.

Nebude ani trocha sebereflexe, za vše bude moci ODS. Lidový dům si neuvědomuje, že lidé přestávají slyšet na nereálné sliby. K čemu je voliči vidina slibu jak se budeme mít všichni dobře, když je krize a volič se donedenně musí potýkat s vidinou možné ztráty práce? V takovém okamžiku ho nespasí slib , že po vítězství v eurovolbách dojde ke zvýšení přídavků na děti.

Sliby, které zabraly v loňském podzimu a poté, kdy se lidé přesvědčili, že ke splnění tehdejších slibů nedojde, začínají být k dalším slibům od téže slibotechny neteční a skeptičtí. K tomu nutno přidat ještě snad již tradiční neochotu jít volit do nějakého orgánu, kde naše účast má prakticky nulový účinek, protože o všem rozhodují bruselští byrokraté a v europarlamentu zase mají hlavní slovo státy s největším počtem obyvatel.

Zároveň fakt, že socialisté přišli se sliby, které se zcela určitě nemohou řešit a splnit europarlamentem odrazuje další možné voliče, kteří netrpí nekritickým obdivem k velkému vůdci. Pro Jiřího Paroubka je ale nutnost vyhrát každé volby. Sebemenší neúspěch pro něj znamená ztrátu popularity a šednutí obrazu vítězného vůdce.

Včera se objevily další dva billboardy, které s velkou pravděpodobností pochází z dílny ČSSD a oba jako náhodou se trefují do osoby předsedy ODS. Obě fotomontáže zapadají k předcházejícím plakátům. Na jedné je Mirek Topolánek zobrazen (včetně textu) jako "velký státník s malou hlavou" a na druhém je ve zpětném zrcátku s textem ve smyslu, že ho náš stát nezajímá, protože je na cestě do Bruselu coby eurokomisař.

Celkově jde asi o čtvrtý nebo pátý atak na předsedu ODS. Proti tomu jediný billboard s textem "Evropa nebo Česko...". Na tomto příkladě je krásně vidět, která ze dvou hlavních stran dělá konfrontační politiku za každou cenu.

Myslím si, že tyto billboardy spíše přesvědčí k volební účasti odpůrce ČSSD. Ale zpět k volebním průzkumům. Podle agentury STEM by volby měla vyhrát ODS před ČSSD s náskokem 6.5%. Podle SC&C by výsledek byl stejný pouze rozdíl by byl 4.4%. Oby průzkumy si zadala Česká televize. STEM dělal průzkum v den vajíčkové bitvy, SC&C den poté.

Lidový dům ústy Petra Dimuna zpochybňuje výsledky průzkumů (protože si je nezadávala ČSSD?) s tím, že "každý průzkum má svůj čas. Je otázkou, zda tyto průzkumy skutečně odpovídají dlouhodobým trendům". Dlouhodobé trendy nemají s výsledky voleb co do činění. Vždy je platný aktuální stav. Kolikrát se už stalo, že strana, která dlouhodobě vedla vše v posledním týdnu ztratila?

Jiří Paroubek pochopitelně oba průzkumy rovněž zpochybňuje: "Já mám jiný průzkum, podle kterého ČSSD naopak vede o procento." Vše se rozhodne v pátek a sobotu a vše nasvědčuje tomu, že ČSSD vítězem nebude.

Jako perlička zní slova Paroubkovy manželky, která papouškuje slova svého manžela o fašizující ODS a přidává, že prý lidé chtěli na Andělu lynčovat jejich psa. Já jsem doposud nevěděl, že Paroubkovi nějakého psa mají, kromě jezevčíka z prvního manželství.

"Chtěli nám atakovat psa. Byli to čtyři mladíci, kteří se rozhodli lynčovat našeho psa se slovy: 'To je Paroubkův čokl.'," řekla Petra Paroubková. K tomu ještě dodala, že "od vejce je kousek ke kameni a od kamene kousek ke kulce," čímž opět opakovala slova svého manžela stejně jako to dřív dělala exmanželka Zuzana. Co k tomu dodat? Že přátelé jejího manžela pro jistotu vejce a kameny přeskočili.

Co myslíte? Bude po vyhlášení výsledků voleb Paroubkův projev opět bez masky demokrata?

Napsáno pro http://www.blog.idnes.cz