Recenze: Bourneovo ultimátum

Autor: Petr Černý | Publikováno: 20.3.2008 | Rubrika: Politika
Bourneovo ultimátum

Pronese-li někdo větu ,,To jsem opravdu nečekal“, jste bud´ na předávání Českého slavíka nebo v přítomnosti člověka, který se snaží být jakýkoliv, jen ne originální. Ovšem řeknete – li něco takového o trilogii s Jasonem Bournem, brát to jako klišé nepřichází v úvahu. Když se před lety, kde se vzal, tu se vzal, jakýsi agent jménem Bourne, těžko by se dalo čekat, jak úspěšné to celé jeho putování za vymazanou pamětí bude. Přeci jen se v dějinách filmových už nejednomu hrdinovi pamět´ vymazala čili mohlo také dojít k tomu, že se Bourne dočká jen nálepky dalšího z řady. K překvapení to, ale skončilo úspěchem filmu, úspěchem pro Dammona, který v té době pomalu zapadal a dokonce se začalo říkat, že je Bourne daleko lepší než Bond (a my těm dotyčným  musíme dát za pravdu, alespoń v porovnání s těmi agenty jejího veličenstva, co měli Brosmannovu tvář). Uráží-li to člověka spícího zásadně ve smokingu a s hrníčkem martini na nočním stolku, řekněme, že nám Bourne alespoń ukázal, že to jde i bez všech těch hi – tech hraček, uhlazených gest a dalších podobně vypadajících blbostí často viděných v ,,Dnes neumírej“.

Minulé léto si to ve filmových vodách zakončoval kdekdo a taky se to kdekomu, byt´ je to smutné, ale musíme si to přiznat,  nepovedlo. Na kvalitu to tehdy v programech kin začalo vypadat až teprve od konce července respektive s příchodech rodinky žluté a čtyřprsté, kdy se mezi tituly objevilo i právě toto  ,,Ultimátum“.

Když hned ze začátku hlavní hrdina před někým utíká, lze snadno odvodit, že má nejspíš nějaký problém. Nejde – li tedy o snímek z prostředí běžeckých závodů o pomstě jednoho běžce, kterému říkali Bourne. Naštěstí se tu nehraje na to, kdo rychleji běhá, spíše se tu neustále hledá a tápe. Agent nám totiž stále neví čí je a tak se pokouší s vymazanou pamětí přijít na svou minulost. Jako divák nemáte žádný náskok, těžko můžete tipovat, jak to celé dopadne a víte toho asi stejně tolik, co samotný Bourne. Při střetech s organizací, která po něm pátrá, Vám bude, ale jasné, že náš agent určitě nebyl kdysi ve škole za třídního otloukánka. Jak je vidět v průběhu děje, je schopen udělat vražednou zbrań z čehokoliv, i z na první pohled nevinného ručníku. To samé bychom mohli říci  o jeho taktice - i když díry v paměti, je před svými lovci vždy o krok nebo rovnou dva  napřed.

Paul Greengrass nám už před časem ukázal za ,,Letu č.93“, že nás coby diváky do děje dokáže vtáhnout natolik, že si budeme připadat jako kdybychom místo v obýváku byli přímo v dané scéně, kterou právě sledujeme. Díky dokumentární kameře a rychlým střihům to funguje i zde. Člověk je vhozen přímo do děje a připadá si jako kdyby tam běhal spolu s Bournem. O napětí rovněž nebude nouze – třeba taková scéna na nádraží, kdy je nejisté, zda ten novinář od toho snipera dostane headshot nebo ne, pocuchá nervy nejednomu divákovi.

Že zakončení trilogie v podobě tohoto ,,Ultimáta“ bude film dobrý, se dalo předvídat už z traileru známého dnes již, nebojme se toho oslovení, kultovním skokem ze střechy do okna bytu. Ta dokonalost, ale není jen o jednom skoku do okna, těch momentů kvůli kterým si budete chtít film zrekapitulovat se tu najde daleko víc. Pro nadšence žánru akčního na pomezí špionáže, co už mají po krk rádoby akčních filmů, kterými nás bohatě zásobují pozdě večer komerční televize, je to povinnost více než nutná.

***** z pěti

4311 čtenářů |

Klaus ml. se odklonil od ODS. Novotný vyzývající k "utrácení" lidí program reprezentuje? Sociální sítě zaplavily fotky nahaté Kateřiny Bursíkové Jacques. Hodlá se stát českou Cicciolinou a vrátit se do politikyKdyž revoluce začne požírat své dětiPatnáctiletý student Sorosova gymnázia v Praze Jan Ťuhík byl nominován na Nobelovu cenu míru. Kvůli demonstracím za Václava HavlaZa Jakla se vylučuje z ODS?

V roce 1999 se všelijací pragováci v čele s principálem Havlem předháněli ve schvalování útoku NATO na Jugoslávii. Někteří tak spláceli svůj dluh novému protektorovi a zajišťovali si pohodlnou budoucnost...Po přečtení článku vám bude jasnější, proč je Česká televize dlouhodobě nazývána Al Jazírou z Kavčích hor. Ideologický blábol hodný vojína Jasánka...

Konvička: Čučkaři z BIS zatím bojují s "dezinformačními zdroji" a mezitím Muslimskou komunitu v Praze ovládli radikální muslimovéCenzura na internetu zesiluje. Česko-švédská spisovatelka je cenzurovaná kvůli Tommymu Robinsonovi

Velká multikulturní rvačka Arabů a Turků (+ video)Senegalec unesl autobus s dětmi a podpálil ho. Nesouhlasil s imigrační politikou italské vlády (+ foto)

Co je podstatou stárnutí? Je to cílená autodestrukce? Proč se to vyvinulo? Jak ho zpomalit, anti-aging? Tímto si můžete prodloužit životHliník sa nachádza v mnohých vakcínach/vysoká hladina jedovatého hliníku v mozgu autistov

Nadšená Schwarzenbergova chvála Petříčka je nejtěžší obžalobou současné ČSSDMadeleine Albrightová a obchod s drogami, prostituce, krádeže aut a obchod s orgány zavražděných. 11. výročí vyhlášení samostatnosti Kosova

Boj za klima? Ale jděte! Naopak velice dobrý kšeft. Greta Thunberg je pro rodiče slepice snášející zlaté vejcePrivatizace sociálních služeb ve Finsku vede k zhoršení péče a otřesnému zacházení s lidmi

Herec Županič: Zeman? Šestá cenová. Znám národ líp než KSČM a Okamura. Závidím ČaputovouFOTO Klaus ml. se vyfotil se srbskými školačkami. Tím, co k tomu následně připsal, ale rozpoutal bouři