Recenze: Bourneovo ultimátum

Autor: Petr Černý | Publikováno: 20.3.2008 | Rubrika: Politika
Bourneovo ultimátum

Pronese-li někdo větu ,,To jsem opravdu nečekal“, jste bud´ na předávání Českého slavíka nebo v přítomnosti člověka, který se snaží být jakýkoliv, jen ne originální. Ovšem řeknete – li něco takového o trilogii s Jasonem Bournem, brát to jako klišé nepřichází v úvahu. Když se před lety, kde se vzal, tu se vzal, jakýsi agent jménem Bourne, těžko by se dalo čekat, jak úspěšné to celé jeho putování za vymazanou pamětí bude. Přeci jen se v dějinách filmových už nejednomu hrdinovi pamět´ vymazala čili mohlo také dojít k tomu, že se Bourne dočká jen nálepky dalšího z řady. K překvapení to, ale skončilo úspěchem filmu, úspěchem pro Dammona, který v té době pomalu zapadal a dokonce se začalo říkat, že je Bourne daleko lepší než Bond (a my těm dotyčným  musíme dát za pravdu, alespoń v porovnání s těmi agenty jejího veličenstva, co měli Brosmannovu tvář). Uráží-li to člověka spícího zásadně ve smokingu a s hrníčkem martini na nočním stolku, řekněme, že nám Bourne alespoń ukázal, že to jde i bez všech těch hi – tech hraček, uhlazených gest a dalších podobně vypadajících blbostí často viděných v ,,Dnes neumírej“.

Minulé léto si to ve filmových vodách zakončoval kdekdo a taky se to kdekomu, byt´ je to smutné, ale musíme si to přiznat,  nepovedlo. Na kvalitu to tehdy v programech kin začalo vypadat až teprve od konce července respektive s příchodech rodinky žluté a čtyřprsté, kdy se mezi tituly objevilo i právě toto  ,,Ultimátum“.

Když hned ze začátku hlavní hrdina před někým utíká, lze snadno odvodit, že má nejspíš nějaký problém. Nejde – li tedy o snímek z prostředí běžeckých závodů o pomstě jednoho běžce, kterému říkali Bourne. Naštěstí se tu nehraje na to, kdo rychleji běhá, spíše se tu neustále hledá a tápe. Agent nám totiž stále neví čí je a tak se pokouší s vymazanou pamětí přijít na svou minulost. Jako divák nemáte žádný náskok, těžko můžete tipovat, jak to celé dopadne a víte toho asi stejně tolik, co samotný Bourne. Při střetech s organizací, která po něm pátrá, Vám bude, ale jasné, že náš agent určitě nebyl kdysi ve škole za třídního otloukánka. Jak je vidět v průběhu děje, je schopen udělat vražednou zbrań z čehokoliv, i z na první pohled nevinného ručníku. To samé bychom mohli říci  o jeho taktice - i když díry v paměti, je před svými lovci vždy o krok nebo rovnou dva  napřed.

Paul Greengrass nám už před časem ukázal za ,,Letu č.93“, že nás coby diváky do děje dokáže vtáhnout natolik, že si budeme připadat jako kdybychom místo v obýváku byli přímo v dané scéně, kterou právě sledujeme. Díky dokumentární kameře a rychlým střihům to funguje i zde. Člověk je vhozen přímo do děje a připadá si jako kdyby tam běhal spolu s Bournem. O napětí rovněž nebude nouze – třeba taková scéna na nádraží, kdy je nejisté, zda ten novinář od toho snipera dostane headshot nebo ne, pocuchá nervy nejednomu divákovi.

Že zakončení trilogie v podobě tohoto ,,Ultimáta“ bude film dobrý, se dalo předvídat už z traileru známého dnes již, nebojme se toho oslovení, kultovním skokem ze střechy do okna bytu. Ta dokonalost, ale není jen o jednom skoku do okna, těch momentů kvůli kterým si budete chtít film zrekapitulovat se tu najde daleko víc. Pro nadšence žánru akčního na pomezí špionáže, co už mají po krk rádoby akčních filmů, kterými nás bohatě zásobují pozdě večer komerční televize, je to povinnost více než nutná.

***** z pěti

5081 čtenářů |

64. pohlaví je lidským právem!Kdovíjak by to v Listopadu asi dopadlo, kdybychom o pravdoláskařích už tenkrát věděli, co o nich víme dnes? Je načase se těmhle hrobařům demokracie se vší vážností postavitNa cestu do nového otroctví se vydáme sami. Extrémní měnová i fiskální expanze umožňují maskovat rozměr hospodářské katastrofy, kterou umělé globální zastavení ekonomiky přineslo a přineseInflace se probouzí pomalu a jistěEU zrušila právní státy

„Kojící člověk“ je nový genderově inkluzivní výraz místo "matka" v britských nemocnicíchZvrácený pastýř papež František. Ničí Církev a fakticky kryje korupční a hospodářské zločiny i sexuálně zvrácené biskupy i kněží

Astra Zeneca: 29-letá Rakušanka po mrtviciTřetí nejsilnější strana Německa požaduje vystoupení z EU

Budou nám taky měřit penisy?Italská mafie vyměkla. Bere i homosexuály a syn jednoho z šéfů je...

Co je podstatou stárnutí? Je to cílená autodestrukce? Proč se to vyvinulo? Jak ho zpomalit, anti-aging? Tímto si můžete prodloužit životVeganka tvrdí, vejce jsou pro vaše zdraví horší než kouření. Takto to prý zjistila

Na co všechno mají propagandisté ČT žaludekMezi morem a covidem, aneb zrození a smrt evropské civilizace

Rusko usilovně buduje výrobny vakcíny proti koronaviruEU kašle na Evropany. Dovoluje vyvážet vakcíny z Evropy pryč a Evropané mají umírat

Zrovna chteˇli lodˇ na 500 migrantu°! Ita´lie sˇla´pla na neziskovku: Pocˇi´tacˇe, telefony, zabavenoPocheho poprava, pohřeb i kremace. Po konci Petříčka se v ČSSD rozpovídali o posledních dnech