Recenze: Bourneovo ultimátum

Autor: Petr Černý | Publikováno: 20.3.2008 | Rubrika: Politika
Bourneovo ultimátum

Pronese-li někdo větu ,,To jsem opravdu nečekal“, jste bud´ na předávání Českého slavíka nebo v přítomnosti člověka, který se snaží být jakýkoliv, jen ne originální. Ovšem řeknete – li něco takového o trilogii s Jasonem Bournem, brát to jako klišé nepřichází v úvahu. Když se před lety, kde se vzal, tu se vzal, jakýsi agent jménem Bourne, těžko by se dalo čekat, jak úspěšné to celé jeho putování za vymazanou pamětí bude. Přeci jen se v dějinách filmových už nejednomu hrdinovi pamět´ vymazala čili mohlo také dojít k tomu, že se Bourne dočká jen nálepky dalšího z řady. K překvapení to, ale skončilo úspěchem filmu, úspěchem pro Dammona, který v té době pomalu zapadal a dokonce se začalo říkat, že je Bourne daleko lepší než Bond (a my těm dotyčným  musíme dát za pravdu, alespoń v porovnání s těmi agenty jejího veličenstva, co měli Brosmannovu tvář). Uráží-li to člověka spícího zásadně ve smokingu a s hrníčkem martini na nočním stolku, řekněme, že nám Bourne alespoń ukázal, že to jde i bez všech těch hi – tech hraček, uhlazených gest a dalších podobně vypadajících blbostí často viděných v ,,Dnes neumírej“.

Minulé léto si to ve filmových vodách zakončoval kdekdo a taky se to kdekomu, byt´ je to smutné, ale musíme si to přiznat,  nepovedlo. Na kvalitu to tehdy v programech kin začalo vypadat až teprve od konce července respektive s příchodech rodinky žluté a čtyřprsté, kdy se mezi tituly objevilo i právě toto  ,,Ultimátum“.

Když hned ze začátku hlavní hrdina před někým utíká, lze snadno odvodit, že má nejspíš nějaký problém. Nejde – li tedy o snímek z prostředí běžeckých závodů o pomstě jednoho běžce, kterému říkali Bourne. Naštěstí se tu nehraje na to, kdo rychleji běhá, spíše se tu neustále hledá a tápe. Agent nám totiž stále neví čí je a tak se pokouší s vymazanou pamětí přijít na svou minulost. Jako divák nemáte žádný náskok, těžko můžete tipovat, jak to celé dopadne a víte toho asi stejně tolik, co samotný Bourne. Při střetech s organizací, která po něm pátrá, Vám bude, ale jasné, že náš agent určitě nebyl kdysi ve škole za třídního otloukánka. Jak je vidět v průběhu děje, je schopen udělat vražednou zbrań z čehokoliv, i z na první pohled nevinného ručníku. To samé bychom mohli říci  o jeho taktice - i když díry v paměti, je před svými lovci vždy o krok nebo rovnou dva  napřed.

Paul Greengrass nám už před časem ukázal za ,,Letu č.93“, že nás coby diváky do děje dokáže vtáhnout natolik, že si budeme připadat jako kdybychom místo v obýváku byli přímo v dané scéně, kterou právě sledujeme. Díky dokumentární kameře a rychlým střihům to funguje i zde. Člověk je vhozen přímo do děje a připadá si jako kdyby tam běhal spolu s Bournem. O napětí rovněž nebude nouze – třeba taková scéna na nádraží, kdy je nejisté, zda ten novinář od toho snipera dostane headshot nebo ne, pocuchá nervy nejednomu divákovi.

Že zakončení trilogie v podobě tohoto ,,Ultimáta“ bude film dobrý, se dalo předvídat už z traileru známého dnes již, nebojme se toho oslovení, kultovním skokem ze střechy do okna bytu. Ta dokonalost, ale není jen o jednom skoku do okna, těch momentů kvůli kterým si budete chtít film zrekapitulovat se tu najde daleko víc. Pro nadšence žánru akčního na pomezí špionáže, co už mají po krk rádoby akčních filmů, kterými nás bohatě zásobují pozdě večer komerční televize, je to povinnost více než nutná.

***** z pěti

4462 čtenářů |

Glosy: O zahraniční politice a Andrejově beztrestnostiNaděje pro Izrael? Švédská ministryně zahraničí Margot Wallström odstupujeZe zápisníku demonstrantaO co jde v případu Koněv? Veřejná služba? Ne, propaganda!

Objevuje se u nás stále větší počet osob zahalených v islámských nikábech?Evropská unie je škůdcem, parazitem, vrahem a rakovinou Evropy. Pokud chceme, aby Evropa přežila, musíme zrušit totalitní neomarxistickou instituci s názvem Evropská unie

Miliardový byznys s ilegální imigrací a uprchlíky. Reportáž italské TV ukazuje pravdu o migraciVzdělání ve Švédsku rapidně upadá. Například mnozí švédští policisté neumějí psát

Špiclovali Židi Trumpa a nasadili na něj odposlechy?Tyranie pánů sociálních sítí

Co je podstatou stárnutí? Je to cílená autodestrukce? Proč se to vyvinulo? Jak ho zpomalit, anti-aging? Tímto si můžete prodloužit životVeganka tvrdí, vejce jsou pro vaše zdraví horší než kouření. Takto to prý zjistila

Odstranění pomníku maršála Koněva z náměstí Interbrigády je vítězstvím fašizmu v naší zemiLubomír Zaorálek, jedna z nejchmurnějších postav ČSSD, kterého v době jeho ministrování zahraničních věcí nazval lid oranžovým Schwarzenbergem...

Švédští policisté neumí číst a psát. Výsledek inkluze a úpadku vzdělání ....Agent CIA promluvil: Šokující informace o tom, jak globální elita týrá děti a zneužívá je na satanistické rituály

Babiš se vysmál Milionu chvilek. A vyprášil ministra ČSSD Debilové. Přepište listopad, ČT! Šméčko, Babiši. Čapí hnízdo rozpálilo umělce