Chtěl bych se věnovat seriálům, které byly natočeny za normalizace. Nebylo jich málo, prakticky co rok to seriál. Některé byly dobré, jiné méně. Některé dokonce příšerné.

Major Zeman: Snad nejznámějším seriálem tehdejší doby je Třicet případů majora Zemana (Vladimír Brabec). Detektivní seriál, který sloužil jako propaganda a vznikl ke 30. výročí založení SNB byl vystavěn na mnoha reálných kriminálních případech. Namátkou stačí jmenovat díly Studna nebo Kvadratura ženy. Jiné díly pracovaly také na reálných základech, ale byly hrubě zkresleny, např. Vrah se skrývá v poli. Některé díly byly zase volně inspirovány, třeba Mimikry nebo Pán ze Salcburku.

Major Zeman byl po herecké stránce profesionálně odveden (pravda, některé okamžiky působí komicky). V tomto seriálu, který se stal ikonou komunistického zřízení se mihl snad každý herec, který v té době měl nějaké jméno.

Když si člověk odmyslí neskutečný nános bolševického popzlátka, tak mu vycházejí kriminální příběhy, které určitě nejsou špatné a už vůbec ne špatně zahrané nebo nereálné. Major Zeman navazoval tématicky na seriál odehrávající se za první republiky Hříšní lidé města pražského. Major Zeman není vysloveně špatným seriálem, ale, bohužel, zcela ho zničila komunistická propaganda.

Krátce po revoluci naše tvorba vyprodukovala ve spolupráci s Němci vynikající kriminalistický seriál Dobrodružství kriminalistiky mapující historii a vývoj vyšetřovacích a usvědčovacích metod.

Muž na radnici: Příšerný seriál, v němž předseda MNV (Zdeněk Buchvaldek) řeší problémy menšího města. Seriál, který upadl v zapomnění. a vůbec ho není škoda. Další úžasná agitka komunistů, která se navíc hrubě nepovedla. Podobně dopadl i Okres na severu a hlavní postava Pláteník (Zdeněk Moučka). Oba seriály byly plné, jak by řekl klasik, plochých historek obecního formátu.

Žena za pultem: Životní role pro Jiřinu Švorcovou, která jako vždy usměvavá prodavačka řeší problémy nejen v zaměstnání, ale i ve svém soukromém životě a navíc ochotně pracuje ve prospěch BSP (neplést s Balážem, Střihavkou a Pavlíčkem) a neméně ochotně pomáhá i druhým. Zkrátka takový stachanovec v sukni. Ani tento seriál nebyl ničím oslnivým.

Nemocnice na kraji města: Tak tady se Jaroslav Dietl skutečně vytáhl. Seriál z lékařského prostředí se stal téměř kultovní záležitostí. Když před několika lety přišla ČT se třemi díly parodie na tento seriál a nechala diváky hlasovat, zda v tom pokračovat, byla parodie drtivě odmítnuta.

Vynikající herecké výkony Miloše Kopeckého, Elišky Balzerové, Stelly Zázovrkové, Ivy Janžurové, Josefa Abrháma a nedávno zesnulého Josefa Vinkláře jako nezapomenutelného doktora Cvacha doplňovaly geniální dialogy z pera Jaroslava Dietla. Snad neexistuje u nás nikdo kdo by neznal "holubičku" nebo "krávu nebeskou".

Druhá série, která byla natočena před čtyřmi lety sklidila spíše rozpaky, ale v chystané třetí řadě se prý děj opět vrátí do nemocnice na operační sály, takže se nechme překvapit.

Chalupáři: Opět výborný seriál z venkovského prostředí, v němž hlavní prim mají Jiří Sovák a Josef Kemr. I zde pochopitelně musí být uvědomělý soudruh, předseda v podání Josefa Větrovce. Zajímavý fakt na tomto seriálu je, že úvodní píseň nazpíval Waldemar Matuška. Poté, co emigroval, byla úvodní píseň přezpívána Karlem Gottem a následně nahrazena jen orchestrálkou.

Arabela: Vynikající seriál snad s každou hereckou hvězdou té doby. Stačí jmenovat jen pár hlavních herců: Vladimír Menšík, Jaroslav Hrzán, Jiří Sovák, Vlastimil Brodský, Jiří Lábus, Stella Zázvorková, Dagmar Patrasová... Pohádky byly jediným možným únikem před všudepřítomnou agitací a propagandou.

Ne každý seriál, který se za normalizace natočil byl a priori špatný. V podstatě ani tolikrát proklínaný Zeman není špatný. Bohužel, všechny tyto seriály byly poplatné době, ve které vznikaly. Zatracuje snad někdo dnes Jaroslava Marvana v budovatelských komediích s Andělem? Odsuzuje někdo Jaroslava Satoranského za jeho roli v Inženýrské odyssee? Byly dokonce seriály, které skončily v trezoru a nešlo jen například o Píseň pro Rudolfa III.

Paradoxně v trezoru skončil i seriál Plechová kavalerie, oslavující zemědělce a přibližující cestu kombajnérů při sklizni napříč tehdejším Československem. Opět šlo o agitku. Proč ale tento seriál dělal v trezoru společnost Martě Kubišové a její Modlitbě? Protože jednu z hlavních rolí hrála Lenka Kořínková, která emigrovala do Austrálie.

Jestliže je dnes někdo proti promítání normalizačních seriálů, nedělá nic jiného, než předtím komunisté. Pokud jde o dobrý seriál, své diváky si najde, pokud je špatný, nebude se na něj nikdo dívat. nebezpečí z těchto seriálů nehrozí, jsou daleko závažnější projevy bývalých exponentů moci. Ať si klidně televize tyto seriály vysílají. Rozhodně jsou lepší než různé latinskoamerické odpady, které na nás chrlí komerční televize.

Napsáno pro blog.idnes.cz